28 Okt 2013

kawal dirimu sayang



Bismillah wahamdalah..

Bila berlaku suatu yang tidak disangka.. luluh rasenya.. terngiang-ngiang. sukarnya melakukan sesuatu yang boleh memuaskan hati semua orang. bila dah jadi macam ni, seluruh jiwa sudah tidak mampu bertahan. Semoga ianya hilang dengan perlahan-lahan...

"mungkin amarah.. melegakan sang hati.. mungkin maaf boleh diulangi.. mungkin juga boleh dimaafi.. cuma suatu perkara bila berulang lagi.. kepercayaan itu tetap mati.. hati sukar diterima lagi"

kita ini manusia.. kelemahan kita.. mungkin kita xmampu nak atasi.. tapi bila kita fikirkan. xsemua orang boleh menerima ..harusla kita berusaha merubahnya.. lebih2 lagi insan dalam haraki. sepanjang bermuamalah dengan sahabat2 haraki.. tiada tengkingan..amarah.. yg ada emosi nada tinggi dan dengan rendah hati meminta maaf dengan semua orang. itu la sebatinya tarbiah dalam diri..

bila dalam amarah, kami diajar berdiam diri..telan nafsu dan apa yang memberontak kerana iman mengawal hati.. bukan nafsu meluru mengetepikan iman. "semoga Allah peliharanya.. sesungguhnya kecintaan saya padanya begitu besar.."

Tiada ulasan: