25 Sep 2009

belajar je kew..berdakwah camnew..


SALAM UKHWAH FILLAH..

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.” (Al-Nahl: 125)


untuk kali ini..kesedaran dalam belajar jurusan sains sosial ni..membuat sis terpanggil sekali lagi n mungkin berkali2 lagi akan datang untuk menyebarkan tuntutan n seruan dakwah..fokus pengajian sis ,antropologi dan dakwah..separuh kajian org asli dan kemasyarakatan dan separuh lagi berkaitan dengan dakwah..

syukur wal hamdulillah..asalnya ingin tukar kos dakwah@usuluddin sbb sayangkan bahasa arab..kos yg diambil sekarang ni pula..semua bm..namun ALLAH tetapkan hati dijalan penuh mehnah ni..bukan senang nak dakwah pada golongan yg kurg beragama ni..islam pada nama jew..

Syeikh Ali Mahfuz – murid Syeikh Muhammad Abduh memberi batasan dakwah sebagai:-

“membangkitkan kesedaran manusia di atas kebaikan dan bimbingan, menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat mungkar, supaya mereka beroleh keberuntungan kebahagiaan di dunia dan akhirat”

kerana ungkapan sebeginilah..memberi kekuatan untuk mengharungi badai..mungkin ada sesetengah tak puashati,namun kita yg belajar agama ni..teruskan memberi kemaafan diatas cacian dan hinaan..moga allah melindungi kita dari fitnah dunia..

dari sem1 hingga sekarang..dah bljr tentg fiqh sirah,fiqh dakwah.fiqh aulawiyat,methodologi dakwah,komunikasi dakwah,ulama komuniti..begitu..hikmah disebalik kesabaran..banyak ilmu yang diperolehi..rugi sangat rasanya bagi manusia yang tak kenal erti ilmu..tak mengamalkan apa yang belajar..ibarat pokok kayu reput..xberguna..

lagi kefahaman tentang dakwah..belajar pula ilmu sosiologi, antropologi, komunikasi, bahasa, ekonomi, hubungan etnik n tamadun islam n asia..kalu dipikir balik kos ni macam rojak buah..xtau nak fokus yang mana..hakikatnya..ilmu yang banyak ni..kurniaan ilahi hanya untuk hamba2nya yang pandai berfikir..susah kalu belajar ikut kawan.. bab kata ust fauzi hasan(musyrif tesis) sis, "belajar ni kalu xikhlas,xpe..sebab bila kita faham ilmu..automatik ikhlas dah..sebab ilmu ni dari Allah" ya Allah begitu besar kurniaanMU..


Menyeru manusia kepada Allah swt adalah satu kemuliaan yang besar kepada pendukung dakwah.

Firman Allah swt:-

Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah swt, mengerjakan amal yang soleh dan berkata: sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri” (Al Fushilat : 33)

Menyerukan manusia kepada Allah swt menghasilkan pahala dan ganjaran yang besar dan tidak ternilai sebagaimana pengakuan Rasulullah saw:

“Jika Allah swt memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada setiap apa yang disinari matahari” (H.R. At Tabrani)

Begitu juga sabda Nabi saw yang bermaksud:

“Orang yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat ialah orang yang paling banyak berkeliling di muka bumi dengan menasihati orang lain” (H.R. At Thahawi)

sis mengharapkan..diistiqamahkan didalam jalan dakwah..musuh dari kalangan manusia lebih dahsyat dari syaitan..mereka jahat yang terselindung disebalik senyuman agama..moga ALLAH menghapuskan golongan2 ini..

23 Sep 2009

BAHASA MINDA MELAYU N DIARI AIDILFITRI

salam mahabbah..salam aidilfitri n salam ukhwah fillah..

bahasa minda melayu..subjek yang agak ilang mood mulanya..besela..bab 2 bahasa n sastera ni bukan minat sangat..tapi lama kelamaan jadi lebih2..kata org cam jatuh cinta jew..yela..kita tengok betapa semangat usman awang masa 100,000 mansuhkan b.inggeris dlm mate n sains.. jadi sis pon terpanggil jugak untuk pertahankan bahasa melayu..kecewa juga adee sesetengah kawang2.. rasa terer la..dpt speaking n post dlm blog pun bi jugak..kata lecturer sis..xde sikap kesantunan dalam berbahasa..buat cara melayu la..hari tu dah belajar bab pantun,keindahan bahasa,kehalusan bahasa dan etika dan moral..best la pulak..bahasa selanga pun ade juge..marilah kita berbangga dapat berbahasa melayu.."bahasa menunjukkan bangsa" ...

diari aidilfitri sis..
last ramadhan..maknanya sehari sebelom raye la..pagi2 kena bangun dah..ayah dah siap potg buluh n masukkan daun lemang..mak dah siap rendam beras..mesin nyior..anak2 dier jer yg baru bangun..hehe..bertuah2..sementara menunggu masa untuk siapkan lemang ni..sis pun buka la ruangan kueh raye..hentam sajalah kueh ape..campur2 bahan jadi kueh sampan,campur2 lagi..jadi semperit..anak sedara yang terlebih rajin ni nak menolong..dialah yang letak hiasan..lepas masak je satu kueh tu..terus puji..cheya wat kueh best.bila sis rase..keras n kurg manis lap tu.padahal dia nak cakap yang dia yang tolong..pandai tol la anak2 cheya ni...malam tadi adik yg bljr kat uitm(kulinari)chef la ni.dia dah wat almond..pah sis wat tadi..dia lak nak sambung wat sarang semut..dlm kul 12 tghri..sambung kisah lemang balik..dah siap2 masuk santan n pulut dlm lemang..terus dibawa ke tempat membakarnya..ni keje orang lelaki la plop.. semalam mak dah bungkus tapai..jadi ini hari duk kemas2 jew..nak patah juga pinnggan ni..sehari suntuk..pah berbuka..ayah wat meeting kuarga julung2 kalinya..kumpul kul8 mlm kat ruang tamu..ayah bagi tazkirah..sedarlah ni,anak2 dier jadi mereng belake,,ade yg tak sembahyang..ade perangai cam naga..cam3 lagi la..pah2 dah ditetapkan..setiap jumaat mlm sabtu..ade meeting kuarga..kena balik sokmo la kat umah..kul 11mlm sis iron plop semua baju..masa ni nk jagi singa gak..semua ahli kuarga yang seramai 11 org ni..terpaksa la ikhlaskan niat..pah2 tidur la....
dipagi hari raya yg kurg meriah ni..yela..angah balik kg halaman isteri dia kat jawa tengah..hilang dah satu kuarga..achik plop balik beraya umah suami dia kat batu rakit jew..tapi xmeriah la..mujur ade anak2 kaklong jew..baru la..ok sket n bising2 sket..tinggallah anak2 bujang ni..huhu..pi beraye umah sedara mara..pah2 petg lam kul3 gi umah tok blah mak kat batu rakit..semua kumpul sini..tapi sis mengantuk sangat2..terus cari bilik tok n tidur..bangun2 dah kul6..bertuah tol anak dara ni..haha..terus makan kueh raye n air kelapa muda..siap ada isi,best..pah2 gi berya umah mak mertua chik..lam 7.30 baru balik, umah..beraye sakan..
raye ke2..pagi2 dah siap2 kemas umah..hari ni nak pi setiu..unah mak sedara belah ayah plop..maren belah mak..sakit jiwa duk tggu adik bongsu..kat sejam..kul10.30 pg baru leh bertolak..sampai2 je terus kami serbu makan..haha..saje kosongkan perut tadi..makan habis kueh raye yg ade..pah zohor baru balik..pah2 berpecah lah..sis n kaklong n adik uitm gi jalan2 lagi..umah kawan2 long..pah2 umah kawan2 adik n last umah kawan sis..kul 5 ptg baru balik umah..pah2 adikberadik mak plop nak datang umah..kena la masak2 lap..pagi tadi sis dah wat agar2..xsedap pon habis la jugop..pah magrib..baru makan..n nak isyak baru balik..adoi..adoi..penat sangat2..kul9mlm gi kat sekolah lama lak ngan long kat tok jiring..MTT ade jamuan raye..yang hadir cuma geng2 sis la..jupe ngan cikgu2 lame2..suke sangat..ukhwah yg tak pernah pupus..geng nakal sis ade 4 org..zulaikha,shema,fitri n sis.. semua dah kawin..shema dulu n anak dia dah umur 3tahun..zu n fit3 ,masing2 kawin tahun lepas n dapat baby tahun ni..sis??????huhu ,aku sorg je..still membujang..zu jelah yg xdapat dtg..jalam jem..pah2 geng baik sis..dlm 3,4org je dtg..nisah,bie,su,k.yah.aini.ashrah.tp okey la..setahun sekali jumpa..balimlam kul11 mlm..penat giler3..
hari ke3 ni..ade umah terbuka kat cendering..jadi tukang2 hidang jelah..tolong kawan2..best jugak la..duk potong lemang sampai melecur tangan ni..luka2..mane taknyer..dlm 50 btg jugak..sis n khayah jew..dapt jupe kawan2 laen..seronok..ely.k.irah..masing2 dah besor panjang..kak sa kawin hari ni gak..xsempat pi la..tp gi hari ke5 kot..sambt menantu..pah2 kwn sekolah setiu fon nak dtg umah pah zohor..tapi..jalan jem..mane leh balik..lepas gi beraya kat tapu..terus berkejar balik..kul4 sampai umah..last2..dia tak jadi dtg..ujan katanya..senget tol rasenya..takpe2..ujian..
hari keempat..baru dpt relaks sket..mak n ayah pi kenduri kat kerteh..aman sket la umah..haha..tak bek tol.. namun..raye ni la kurg best sket..banyak plan xjadi..xpelah..ade hikmah tu..ape2 pon..
moga2 silap salah sesama manusia..harap diampun.. susah jugak..ramai yg syadid..xhtr pun msj raye..rase thiqah sangat la tu..bukan mengharap sangat..dah satu jalan..satu tujuan..satu matlamat..ape salahnyer kalu htr, 1sen je..xde nyer masalah2 hati..pk yg negatif sokmo..kita tak tahu..kot2 ade yg terasa hati ngan kita..manusia kan..bukan malaikat..sebut je ukhwah..tahap 13 la ni..same2 la muhasabah..