26 Dis 2011

setting iman dan amal

salam,alaik ya rasulullah..

salam sejahtera buat sesape yang sentiasa gundah gulana. Alhamdulillah, syukur dipanjatkan ke hadrat ilahi dengan kurniaanya yang tidak berbelah bagi. sehingga kini saya masih mampu berdiri berjalan berlari menikmati segala pemberiaannya.


seusai lantunan tarbiah nan indah. saya terpaku dengan beberapa sikap sahabat2 yang saya sayangi ataupun tidak..hee.. dah namanya sahabat pastilah doa rabithah mengikat ukhwah yang terbina berlandaskan akidah ni.. subhanallah.. mereka sangat memahami konsep berukhwah yang ada tingkatannya serta unsur atau elemen yang sempurnakan.

husnuzhon
salamatus sodri (berlapang dada)
kalimatuttoyyib (perkataan yang baik)
pemaaf

mereka sangat mencukupi elemen ini. seketika saya merasa bangga dikelilingi mereka ini dan juga saya merasa kuciwa kerana diri belum mampu memjadi seperti mereka.
namun begitu saya tidak juga menjadikan diri saya sebagai penghalang untuk menegur dan melaksanakan nahi mungkar walaupun sangat dilibas celaan

Benar kata Imam Hassan Al- Basri ini :

“ Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwahnya apabila dia sempurna, nescaya tidak akan adanya Sang Penyeru (Dai). Maka, akan jadi sedikitlah orang yang akan memberikan peringatan.”


ALLAH..
"banyak berfikir mampu membuahkan hasil..banyak bercakap mampu memudarat"


kepada sekalian bergelar sahabat..maafkan daku sekiranya wajah ini pernah berpaling..wajah ini pernah menjadi kelat..wajah ini jarang menguntum senyuman.. wajah ini kerap berkerut..wajah ini membuat kalian menjadi"sangka" ..sesungguhnya sekian lama saya berada disini..saya tak berdiri atas dasar ukhwah..tetapi atas dasar akidah.. ini membuatkan saya lupa tentang tuntutan ukhwah

peristiwa kekeciwaan mungkin salah satu asbab..jika tidak mana mungkin sering berubah perwatakann.. ya sohabati.. wassini..setiap perbuatan..mahupun percakapan.. usah diwar-warkan keaiban yang berlaku ini.. nasihatilah atas dasar ukhwah lil akidah..

Sheikh Musatafa Masyhur : “ Perbaikilah Diri Kamu dan Ajaklah Orang lain,”

doakan dan jadikan Hubungan dengan Allah SWT sentiasa dipelihara.. allah.. ampuni diri yang sentiasa lalai.. dengan lafaz bismillah.. saya ingin menjauhkan diri dari segala masalah hati dan kelalaian nikmat duniawi. moga sifat qanaah dan juga dihiasi taqwa ada dalam diri..Allah...bantulah hamba ini..

Tiada ulasan: