27 Dis 2011

Menembak Dengan Doa


Tips untuk menembak dengan doa


Tips untuk menghadapi peperiksaan..semoga kita semua najjah dalam final exam ni

1) jika soalan berbentuk objektif.. keliru... baca ni..sangat sesuai menghadapi paper ketaksamaan sosial..huhu

surah AL-ANFAL ayat 17.."..wama romaita iz romaita wala kinnallaharama.."..maksudnyer "..bukan engkau yg melempar ketika engkau melempar, tetapi Allah yg melempar.."

2) baca surah yassin.. bila sampai ayat mubin..ada 7 tempat semuanya..niatkan dihati hajat.. moga segalanya dipermudahkan Allah

3) baca surah alfatihah..bila sampai ayat ihdinassirotolmustaqim.. ulang 3kali supaya kita betul2 yakin dengan pilihan jawapan dan allah bagi petunjuk sebelum kita mula menjawab esei..

4) masa exam nilah ramai manusia seolah jelmaan para malaikat :) mane taknya..penuh la surau 6ti dengan study nyer..sembahyang berjemaah xnak pula..bila ditanya.. "kenapa study kat surau?" jawabnya "berkat kak" uih...apepon itu urusan mereka dengan Allah..kita hanya penyampai dan pengantara.. segalanya milik allah. ni antara petua yang lain. Antara perkara yang boleh lakukan ialah:

1. Sentiasa bermunajat kepada Allah. Lakukan solat hajat dan pohon agar Allah campakkan ketenangan dan terangkan hati dalam menghadapi peperiksaan. Minta pada Allah agar apa yang dipelajari keluar dalam peperiksaan.

2. Minta restu kedua ibu bapa. Doa ibu bapa untuk anaknya sangat makbul. Jadi mintalah restu dari keduanya. Mintalah mereka mendoakan kejayaan anda.

3. Banyakkan berzikir dan membaca al-Quran. Hati yang banyak berzikir akan memperolehi ketenangan. Hati juga lebih terang apabila anda sering membaca al-quran. Allah telah berfirman dalam surah ar-Ra'ad, ayat 28, yang mafhumnya "Sesungguhnya dengan mengingat Allah akan menjadi tenanglah semua hati".

4. Jauhi maksiat. Jauhi diri anda dari perbuatan maksiat dan dosa besar. Mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga tidak diberkati Allah.

5. Banyakkan berdoa. Pastikan anda berdoa mengikut adab-adab berdoa
6. Banyak lagi la yang bleh anda semua fikirkan...

haa..kan..macam maksum je masa ni..buat salah pon cepat2 minta maaf.. semoga ilmu kali ini tetap didada... susah ngat subject sem nih... takowt sngguh2 ni..apepon usaha dan tawakkal deh.. :)

* 01-01-2012 (Ahad):Agama dan Etnik Di Malaysia/8.30-11.00 pagi/OTH 03.
* 03-01-2012 (Selasa): Ketaksamaan Sosial/8.30-10.30 pagi / OTH 03.
* 05-01-2012 (Khamis): Pembangunan & Perubahan Sosial/8.30-11.00 pagi/OTH 01.
* 07-01-2012 (Sabtu): Gerakan Islam Antarabangsa/2.30-5.00 petang/HH04.
* 10-01-2012 (Selasa): Gerakan Dakwah Di Malaysia/2.30-5.00 petang/AH01.


p/s : risau sebenarnya.. biasanya seminggu awal dah bertapa kat libry..uzlah jasadiah..pos laptop ke umah..ni dah beberapa hari je lagi..astagfirullah..mampu ke nih.. moga2.. kita semua hard study seperti mentadabbur alquran.. bukan sekadar baca.. allah..allah..allah... jangan bersedih wahai hati..
" kamu bantu agama allah..kamu permudah urursan orang lain..iallah akan dipermudahkan urusan dan dibantu oleh Allah.. yakin... biiznillah.."

Tiada ulasan: