9 Okt 2010

saat pengharapan~


Salam kerinduan kala pena menari kembali..

Ya nabi..salam,alaika..setulus kasih dan rindu pada pertemuan dengan ilahi..

Bulan yang cukup mentarbiah diri dengan separuh jiwa dipertaruhkan untuk mendamaikan segala kekusutan hati. Terbaca satu post di facebook ust zahazan suatu ketika “perempuan apabila kecewa akan mempengaruhi kerjayanya dengan perasaan. Manakala lelaki apabila kecewa akan memfokuskan kerjaya dan mengabaikan perasaan.” Benar dan sanagt benar. Rasa sudah seperti batu dan kayu. Terguris sekali lagi namun tidak berdarah..sanagt sukar sebenarnya.. Sudah sebulan lebih tidak menjenguk halaman rumah..hati rindu..tapi belum mampu untuk menghadirkan jasad disitu bila hati masih begini.

Manis jugak..

Mekar kembali pada kenangan lalu. Setibanya di kem la tansa.. memori lalu menjengah kembali. Bumi Pahang dijejak lagi. Mesyuarat untuk mnegadakan kem seterusnya dirangka. Walaupon agak penat namun inilah reality hidup sebenar. Merentasi tarbiah di ijtima seketika ketika beraya rumah sahabat. “sandarkan perjuangan pada tarbiah.bukan pada semangat”. Betapa ramainya pemuda2 asuhan kader2 islam berhimpun untuk menghayati erti perjuangan islam yang sebenar..sempat berada dalam taman syurga itu Cuma seketika..di unisza.. Selesai menghadiri satu talk bersama professor dari America.. walau 10% je faham apa yang nak disampaikan berkaitan dengan “Islamic department n orientalis “ cukup juga bermakna.. jamuan raya yang tidak habis2.. dirumah dr.norizan..meriahlah jugak dengan karenah2 kawan2 ni. Selepas tu dirumah Prof Dr.Ramlee.. sudah lama mengidam nasi dagang sesedap ni.

Adakala pahit tu..

Sahabat fasi satu kem la tansa.. “mohd syafiq abdul manaf” yang agak kritikal..walhal baru je telefon dia dengan sihat sejahtera..esoknya terus koma dan dimasukkan icu.. sekarang ni Alhamdulillah..beransur pulih. Ketidaksempatan bertemu maher zain.. L , ketidak khabaran oleh ahli keluarga ada jiran telah meninggal dunia..sebelah rumah lak tu.. kul8 malam tadi baru balik dari johor menemani sorg sahabat yang kematian ayahnya malam semalam..perjalanan yang agak jauh. Moga tabah menghadapinya. “Adik mad” .. ketidaksempatan juga hadir majlis bestday anak tersayang “alfateh”.. apapon cheya doakan menjadi anak yang soleh.. teringat juga mesej di fb oleh kak chik “mu xdop rumah?” mesej dari kak long pula “bila nak balik..bil streamix tu sape nak bayarkan?ayah xmo bayar” ugutan demi ugutan berunsur secebis harapan suh balik..emm.. kerinduan hati pada teman baikku yang sekian lamanya tidak bertemu.. “faizul azuan” . 7 tahun lamanya..”xbersedia lagi nak jumpa” katanya..em..macam la ada pe2..kewangan juga agak tenat akhir2 ni.. teringat juga kata2 ayah bila kerap kali balik umah sem lepas.. “balik pulop..kempes mula doh beg duit ni” .. J ..

Rajuk hati

Ust kazim menjadi pilihan tatkala mendengar ceramah..unsur humor dalam kuliahnya sanagt menggelikan hati ini. Pernah juga terdengar.. sikap yang suka merajuk ni. Tanda lemahnya iman. Emm.. iman masih lemah rupanya.. begitu bersikap pemaaf yang sebenar2nya.. bukan pemaaf dibibir “ saya dah maafkan dia..namun jauh disudut hati..sy xrela..” ni juga sangat lemahnya iman. Terlalu merindui mak..walaupon kekadang leterannya cukup menghanguskan hati ini.. J .. tetapi sayangnya jugak lebih utuh.. entahlah.. kepada siapa sebenarnya rajuk ini..susahnya nak cari punca.. walhal suara mungkin tidak sengaja berkasar.. mungkin juga mesej n call ini yang mengganggu..apapon kembali kepada pemilik hari yang sebenar2.. ada pihak ingin berusaha..namun bila hati2 membeku..untuk apa sebuah pengharapan.. ya rabbi.. lindungilah hati ini.. husnuzhon dnegan murabbi..sememangnya mereka insan yang tidak pernah mengzahirkan.. namun sayangkan tidak boleh dipertikaikan..dalam diam mereka menyelesaikan.. moga tabah selalu..

“open ur eyes..maher zain..- untuk maherah”

Tiada ulasan: