19 Okt 2009

:>>>>aku dah jatuh cinta..<<<<<:


berhadapan ngan kat pintu gerbang pondok..pengembaran bermula


ni bangunan ustaz2 yang kawin

pengasas

kt belakang tu asrama perempuan



sekitar kawasan

masjid utama tempat kuliah

bilik belajar bagi yang ma,zurah

pelajar yang paling tua lah..dipanggil mok


tengah sembang ngan beberapa pelajar

ni asrama lelaki..

sekitar kawasan

pensyarah kesayangan ust razali..ni singgah jap umah anif..ayahnya belanja makan

berselera sebab lapaq semua..

salam,alaik..pagi2 lagi dah termimpi2 nak post kembara perjalanan semalam..aku dahjatuh cinta..cinta pada suasana biah solehah mukminah ..cinta pada kesejukan ilmu ukhrawi yang mampu membuat diri ini kembali merenung taklifan hidup di bumi ilahi..namun tetapan ilahi disini untuk melalui jalan penuh liku dan duri menguji menyakinkan ucapan syahadah yang dilafazkan..membuktikan keimanan yang diperkatakan..ketaqwaan yang menguatkan kehambaan..

semalam sis n kelas yg ambik subject ulama dan komuniti membuat lawatan ke pondok lubuk tapah..pada awalnya sis membayangkan masih bersifat tradisional namun dah moden..cuma kaedah pembelajaran masih sama..selaku student yang nak aplikasikan kaedah kerja2 lapangan dalam nak buat sesuatu kajian..ikutilah temubual yang dilakukan sehinggakan sis dah jatuh cinta

sis:berapa ramai ahli pondok?
lelaki ramai, perempuan dalam 50 orang..umur paling muda 11 tahun..paling tua..70 tahun dipanggil "mok".golongan ini bukannya dibuang kuarga or tak kawin@andartu ke..tapi sebab anak2 duk jauh..suami dah xde..baik duk berguru kat pondok..

kebanyakan dari negeri mane n knp nak masuk pondok?

yang paling dekat..daerahnya lah..kelantan sendiri..yang paling jauh,kemboja,thailand and sabah. majoroti kelantan lah..sebab nak belajar pondok..ada yang mak ayah htr,ade yang keputusan stpm kurang baik..ade yang memang minat belajar pondok..jaminan akhirat walaupun xde pengiktirafan bersijil.

ada tak kawin sama2 pelajar@guru..?

ade..sebelum puasa hari tu ade..ustaz ngan anak murid.dua2 orang thailand.. saam2 student pon ade..yang suami hantar isteri belajar pondok pon ade sebab katanya isi masa dengan ilmu dari duk saje..huhu..yeker..lupalah fakta..

ade x masalah couple@kes2 berat?

couple tu ..ade je..sebab penggunaan handset dibenarkan.itu yang sesetengah kurang boleh dikawal..masalah2 lain?xder kot sebab ahli sikit..boleh selesaikan sendiri..cuma pada tahun 2000 pernah terjadi kes kebakaran di asrama perempuan yg pada masa tu asrama kayu lagi..itu je lah trajedi..

aktiviti yang selalu dijalankn?

solat berjemaah adalh wajib.ada jugak riadah.malam muhasabah diri..tak banyak aktiviti yang ada..

inilah sedikit sebayak..banyak lagi soklan namun penat dah nak taip ni..layan gambaq la pulak ye


Tiada ulasan: