29 Sep 2009

AKU INGIN SEPERTI ITU..AKU JUGA MAHU KAU SEPERTI ITU..



SALAM MUJAHADAH


Duhai sahabat2 yang ku rindui.. Sedarlah dan bangunlah dari lenamu yang panjang, Ingatlah bahawa di pundak kitalah tertanggungnya tugas dakwah yang mulia ini, Lihatlah di sana manusia berlumba-lumba mengejar dunia, Namun ayuhlah kita mulakan langkah ini dengan penuh keyakinan bahawa kita telah dipilih oleh Allah untuk dimuliakan disisiNya sekiranya kita sanggup menahan pahit perjuangan dan tetap teguh berada di atas jalanNya dalam mencari redhaNya.

Di dalam buku Permata kehidupan: Jalan menuju syurga , karangan Ustaz Kasmuri Selamat , yang mengumpulkan kata-kata hikmat dan nasihat daripada Saidina Ali karamallahu wajjah , terkandung : Mahukah kamu aku beritahu tentang orang yang paling mengerti agama di antara orang-orang yang mengerti agama?

Iaitu orang yang tidak membuat orang lain putus asa terhadap rahmat Allah. Orang yang tidak membiarkan orang lain berada di dalam kemaksiatan. Orang yang membuat setiap orang merasa gelisah terhadap bencana yang akan diberikan Allah.

HAKIKAT JALAN DAKWAH


Jalan dakwah tidak ditaburi dengan bunga-bunga yang harum Tetapi merupakan jalan yang panjang Kerana sesungguhnya antara hak dengan yang batil ada pertentangan yang nyata Ia memerlukan kesabaran Dan ketekunan untuk memikul beban yang berat Ia memerlukan kemurahan hati Pengorbanan tanpa mengharapkan hasil yang segera Tanpa putus asa dan putus harapan Yang diperlukan ialah usaha dan kerja yang terus menerus Dan hasilnya terserah kepada Allah di waktu yang dikehendakiNya Mungkin anda tidak akan dapat melihat natijahnya Serta buahnya di dalam hidup anda Sesungguhnya kita hanya disuruh beramal dan berusaha Dan tidak disuruh melihat hasil dan buahnya Kita juga tidaklah sepatutnya bersikap melampau dan cuai Kerana bebanan kita banyak Sementara itu pula dakwah memerlukan Para pendukung yang mempunyai cita-cita yang tinggi Kemahuan yang kuat, keazaman yang tegas, tangkas dan unggul Kekuatan yang pertama Ialah kekuatan aqidah dan keteguhan iman Diiringi pula dengan kekuatan tangan dan senjata Itupun kalau sudah tidak memiliki jalan dan pilihan yang lain. Asy-Syahid Hassan Al Banna (Jalan Dakwah)


“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi.” (Faathir: 29)

bukan mudah bila mengharungi arena ini sendiri..26 hb lepas..adeq2 seperjuanganku.. zahani,aiman,muzani,ulwan,kamal,madiah,hasmidar,eina.. pergi ke mesir..peluang yang masih diberi oleh Allah untuk mereka menimba ilmu dibumi barakah anbiya..sungguh beruntungnya adeq2ku ini..saat terakhir ingin berlepas masih mengirim msj..cukup terharu..rasa amat kehilangan..banyak kenangan indah dalam melaksanakan amal2 islami..cukup bertuah mereka..sekarang ni dah pon menjejakkan kaki disana..semoga mereka ini bakal lahir sebagai ulama yang profesional..sedangkan aku masih disini..menghitung kenangan2 yang dingin..teringat saat2 ingin ke mesir..segala persiapan dah buat..lepas abih diploma..duk sibuk ngan aisyah urus semua..pasal borang..passport,cabutan..terjemahan..gambaq 3o keping.sis siap sedia gambar 3o keping..semuanya dah setle.. tunggu tiket je..sehebat mana perancangan manusia yang hina ini..hebat lagi aturan Allah..sis masih dibumi bertuah ini..meneruskan pengajian disini..meyampaikan pesanan baginda junjungan untuk terus menjunjung syahadah ini.. syukur alhamdulillah..ada hikmah disebalik semua ni..bnarlah kata aisyah..nak seribu daya..dia xdapat pi mesir..namun Allah balas kesungguhannya..sekarang ni..belajar kat jordan..semoga dapat mengaut seluas ilmu..

akhir kalam..aku bukanlah seorang sempurna dalam melaksanakan amal2 islami..aku berterusan mengubah dengan mengharapkan diriku serta orang 2 yang sentiasa bersamaku dapat hidayah dan taufiq ..hidupku hanya pada jalan ini..semoga Allah menghadiahi cinta dalam perjuangan yang mampu membawa kearah kegemilangan ummat..aku sekadar seorang daie yang melalui jalan ini.."sis_nadya



Tiada ulasan: