11 Jun 2011

hati hati memiliki hati


salam,alaik...
Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda: “Dinamakan hati karena ia (selalu) berbolak-balik. Perumpamaan hati itu bagaikan bulu yang ada di pucuk pohon yang diombang-ambingkan oleh angin.” (HR. Ahmad, Shahihul Jami’ no. 2361)

Agar hati tetap teguh maka Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam banyak memanjatkan do’a berikut ini terutama pada waktu duduk takhiyat akhir dalam shalat.
“Wahai (Allah) yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku pada din-Mu.” (HR. Turmudzi)
Bagaimana mahu memiliki jiwa dan iman yang kuat. Rasulullah SAW menganjurkan kepada kita agar berdoa dan memohon kekuatan kepada Allah SWT.

“Ya Allah! Berikan kepada jiwaku ketaqwaan, sucikanlah ia kerana sesungguhnya Engkau adalah sebaik-baik Dzat yang menyucikannya, Engkau adalah penolong dan pembelanya.” (HR Muslim)

Dalam hadith ini, ada 3 kompenen penting yang perlu kita laksanakan untuk membina jiwa yang kuat dengan keimanan. Pertama doa kepada Allah agar dianugerahkan jiwa yang bertaqwa. Kita perlu bergantung sepenuhnya kepada Allah SWT. Kita perlu menyerahkan diri kita kepada Allah semata. Justeru kehidupan dan matlamat kehidupan kita mestilah hanya sanya kerana Allah. Tidak yang lain. Taqwa hanya akan lahir setelah kita miliki kejelasan matlamat kehidupan, ubudiyyah (penghambaan) hanya kepada Allah SWT dalam seluruh kehidupan. Jangan hanya beriman saat kita susah, saat kita sakit, saat kita telah dirasuk syaitan dan iblis, baru kita mahu mencari Allah! Maka taqwa tidak akan lahir.

“Beruntunglah orang-orang yang membersihkan jiwanya. Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorkan jiwanya.” (ASy-Syams: 9-10) -kredit to abu ridwan

subhanallah..pencerahan yang mampu menggetarkan. memiliki hanya sekeping hati. membawa ke mana sahaja samada diwaktu cerah ataupon malam. hidup mengharapkan sesuatu yang mesti ada pada jiwa. allah lebih mengetahui yang perlu untuk hambaNYA.

kekadang kita bercerita tentang jiwa mengharapkan satu inzar ketenangan. perkongsian kekadang menjadi hampa. tak semua manusia menyenangi setiap berita..
"oo..yeke..sabar .k"
"k,beres.."
"sabarlah.."
apapon setiap yang berlakun pengajaran untuk diri. bukan setiap perkara untuk diceritai..pasti cerita tersebut ada sedikit pengajaran yang pasti.. maka..hanya ALLAH sebaik2 tempat mengadu..moga segalanya bernilai ibadah..

"Allah mentakdirkan segala dalam kehidupan..memberi setiap titisan airmata untuk merasai tangisan..dalam tangisan untuk menghargai sedikit kebahagian..ini akan mengingatkan betapa tuhan tidak mencipta sesuatu dengan sia2..setiap duka ada sukanya..maka gembiralah wahai hati yang tenang..menangislah sekadar mampu menghilangkan rasa dukacita kerana engkau hanya insan biasa,,tidak sempurna" nadya alfateh....

2 ulasan:

mawarberduri berkata...

masyaAllah takut T_T

hati mmg berbolak balik, moga kte sntiasa btaubat, ALlahurabbi~ dqna byk sgt2 bljr dr akk... stiap luahan ht akk dlm alam maya ni, ad nilainya dsisi Allah, blemana ad ibrah y dqna dpt, dqna bumikan dlm khidupan, sgalaY akan berbalik smula kpd akk syg.......

*masyaALlah teramat rindu smpai airmata bgenang dlm mata*

nadya solahuddin- "mengukir rasa hati disini" berkata...

masih berharap..semoga dicintaiNYA..