24 Mei 2011

cahaya tercipta..


salam ukhwah fillah.. muah3..kepada semua sohabiah..salam perjuangan untuk semua. Dimedan praktikal untuk latihan industry selama 2bulan, sis telah memilih rumah kebajikan anak yatim dan miskin almunirah diklang dibawah kelolaan ust ahmad dasuki abd rani. Alhamdulillah. Sepanjang berada disini yg mana hampir 2minggu sangat menyeronokkan.terasa seperti satu keluarga. Duk dirumah sewa bersama dua orang staff. Kak faezah yg serius tapi baik hati dan kak aini yang periang lagi prihatin. Sikapnya sebijik mcm my lovely sis..shahirah said. Muka pn seiras..sangat memahami. Asyik suh baca doa cepat jodoh..huhu “satu kepala da..” .

Pada awal kedatangan, rasa kurang senang kerana tidak ada apa kerja untuk dilakukan.tapi Alhamdulillah seringkali mencari peluang dimana sahaja. First n second day.. duk bahagian dapur tolong tukang masak yg dipanggil ibu. Sangat best dan banyaak menu yang dipelajari. Warden asrama dipanggil ummi,abi dan walid. kitaorang skalipon panggil abi n ummi.

Rindu terlerai.jumpa dengan adik2 yang periang ni membuatkan segala masalah hilang. Bermula dengan hari kecemerlangan.melatih adik2 membuat persembahan. Seterusnya pada suatu malam jalan2 n makan2 kat luar bersama anak-anak yatim yang sudah tamat berada dialmunirah. Seterusnya bersama mereka ke taman pertanian shah alam untuk jogging. Pening dengan keletah mereka. Ada waktu lapang mengajar mereka untuk exam dan ada kelas kafa bagi membantu seorang ustaz. Solat berjemaah dengan mereka dan pada yang terdekat ada kem solat selama seminggu didalam kawasan je. Dan mengadakan kelas tuisyen tiap2 malam untuk subjek mate bi dan sains. Moga2 segala perancangan berjalan dengan lancar.

Semalam berada sepetang di pusat perubatan tibbunnabawi yang diusahakn oleh ust ahmad dasuki di munirah care berdekatan dengan rumah anak yatim juga. Terkesima juga melihat pengunjung yang datang.kebetulan menjaga kaunter dan melihat telatah makcik2,,pakcik2..kakak..abang.. huh! Macam2 ragam. Dimunirahcare ni terdapat 3bilik dan 3@4 orang ustaz yang boleh berubat termasuk ustaz ahmad dasuki. Semua yang ingin book tempat akan diminta tulis nama dan dipanggil pada nombor yang berkaitan..maka sepanjang dikaunter..

“dik..akak nak bilik yg ust dasuki berubat ye..”

“dik..saya direct dah call ust mad..xyah tulis nama..ust dasuki kenalan lama..”

“tolong letak awal2 ckit nama makcik ye..”

Berkebetulan ust2 semua ada hal malam tadi.maka seramai 30 orang sahaja yang diambil. Maka kekecohan berlaku..

“saya datang dari jauh ni..mcm ne..xkan nak ulang alik minggu depan”

“mcm ne saya nk booking..kalu melalui telefon xdapat..”

Dan pelbagai lagi masalah2 yang berlaku.huhu..takut dah nak jaga kaunter, asal nk lihat kaedah perubatan,namun semuanya kelam kabut skali. Kami pon mengundur diri seawal magrib..

Seusai kerja pejabat yang tidak berkehabisan. Penat menguasai diri. Berada disini entah la..apa yang hendak dicapai. Sudah berkorban untuk seseorang namun sukar juga sebenarnya. Allahurabbi.. doakan sis sentiasa dibawah naungan rahmat. Alfatihah untuk anak2 yatim at taqwa ulu Langat. Pada hari tersebut. Mak.kawan2 duk msj call ingatkan almunirah. J . moga mereka diletakkan sebagai penghuni syurga..amin. kepada kawan2 yang ingin mendirikan baitul muslim.. aisyah harun..tuan khairiah.. norliza. Izzah nukman. Nazifah muda dan sesape yang tak tersebut. Maafkan daku kerana komitmen yang xdapat dielakkan. Moga kalian bahagia L ..

3 ulasan:

khadamgerakanislam.blogspot.com berkata...

Salam..akak praktikal ke??akak study mana??macam mana ustaz ahmad dusuki bley jd pnyelia prkatikal akak??

Nurul Iman "Yakinlah Allah Kan Ada ^^," berkata...

salam..ust dasuki bukan penyelia akk.. dia bagi kebenaran praktikal di rumh anak yatim klang selangr.. beliau adalah penasihat.. yg lain uruskan perjalanan rumah anak yatim tersebut.. :) nsame2 semua usahakan..

shahirah said berkata...

baru perasan nama ku ada di situ....
my luvly sis too...hmm...rindu..