22 Nov 2010

namanya sebuah kehidupan...


salam buat rasul junjungan..

Alluakhbar3x.. rasa lega yang amat.seolah2 dah abis exam rasanya. inilah penangan analisis data penyelidikan. kembali melihat2 sedikit sebanyak nota etnografi .Terlalu lambat pula masa berlalu. sedikit rasa terttekan dengan ujian yang tidak seberapa ini. lemah sangat sebagai manusia biasa yang mempunyai rasa hati dan perasaan.

ada yang terasa..

Entahlah,puas difikirkan dimana silapnya.sebelum ni hubungan okey je selalu berhubung berkaitan kerja yang telah diamanahkan. akhir2 ini genap hampir 3minggu,mesej tak terbalas,telefon xdiangkat. apa sebenarnya agak2 yang berlaku?risau juga bila kesilapan yang dibuat tidak diketahui atau tak disedari. puas sudah muhasabah dan risik-risik kembali namun buntu. tika ini,padaMU ya Rabbi,andai berlaku suatu fitnah,sis berlindung hanya dengan namaMU yang maha pengasih lagi maha menyayang. sungguh,tidak diketahui akan asbabnya.

penat akan hilang..kebaikan akan kekal..

mendapat taklifan lagi dari pengarah2 program la Tansa. kem untuk anak2 miskin pahang dihazafkan dan diganti dengan kem pemurnian akhlak. untuk remaja belasan tahun yang rosak akhlaknya. agak mencabar tugasan kali ni. dalam musim exam ni,harap2nya mampu membuat sebaik mungkin. hanya memerlukan fasi muslimat.min xnak..huhu. suka sangat tok guru. tapi harusnya dia ada.mungkin kekuatan bagi kami yang lemah dalam bidang ini. moga2 tok guru sentiasa terbuka untuk membantu sahabat2nya.amin. kertas kerja baru kena buat.modul harus dicari. mohon2la pada sesiapa yang ada modul.harap2 kongsilah ye. dalam fikiran ini hanya seorang insan dapat membantu "puan hafiah" huhu.. lurve u puan..tunggu kedatangan saya..

seperti malaikat.

musim zuhud dan tawadduk kembali lagi. waktu2 exam ni lah betapa ramainya mahasiswa sangat meletakkan pergantungan dengan Allah s.w.t. isyak tadi disaodah hampir 3 soff. mcm terawikh. penuh dan bercahaya surau-surau dikampus ini. dihabibah tidak berkecuali. cuma masalah elektriknya memcabar cket keimanan.tidak kurang juga muka2 yang xpernah jejak surau pon buat surau sebagai tempat study rasmi. pernah ust syafie ,pensyarah disini menegur beberapa pelajar yang tak pernah ust lihat disurau tetapi asyik sekali study pada waktu petang tersebut. ditanya pada pelajar tebabit, kenapa study surau? jawabnya untuk cari ketengan. terus tornado dan bahan kimia paling berbahaya ust sembuq. "oo..bab solat kalu sembahyang kat bilik dan xtenang xpe pulak" begitulah ragam2. ramai juga persis malaikat. jalan tunduk je.jaga pandaNgan mata. kalu kat libry tu. duduk statik je. xpandang dah kiri kanan. tak kurang juga menerima mesej dari sahabat rakan dan taulan. kalah mesej hari raya. "memohon maaf jika ada khilaf.bitaufiq wannajah" dan banyak lagi lah. ibaratnya,xmungkinlah ada yang nak buat jahat. sebolehnya.hoohooo..sis pon lebih kurang je.. :D

PERISTIWA SUBUH
huhu..semanagtlah bangun study kul5 nak turun surau untuk berjemaah subuh n study kat surau skali. sebab bilik berhantu ataupon tuannya hantu.xbleh nampak katil.bantal. rasa tenaga terus hilang. penyakit yang sangat berbahaya. Alkisahnya disurau. sedang asyik mendengar azan n masuk ke dalam surau yang tabirnya dicuri oleh mak lampir..hua2.. mane xgeramnya.tiba2 tabir hilang.tensen tol nak beramal ibadat.ada je halangan. dengan tiada tabir tersebut nampaklah imam n makmumnya.. hanya sis dan iman serta 6 bersama cicak(ust azhar idrus punya ayt). huishhh..xboleh jadi ni. xkan berdua kowt. gelabah juga imam tersebut lepas azan hanya melihat kami berdua. dalam agak2 ragu nak keluar dari surau tetiba blackout. alamak.,,,,.!!!!! bleh tangkap khalwat ni..gelap.berdua dalam surau..terus mencari pintu keluar dan berdiri diluar surau dengan nada tersekat2. huh!sangat bahaya. imam tersebut juga keluar ke hadapan.sampailah ada 2orang makmun perempuan datang,barulah kami masuk balik.abis segala tingkap sis buka.ganjarannya dapatlah sebakul nyamuk.ho2.

nyawa dihujung tanduk

2hari ini masa asyik berpinar2 melihat angka ,spss,nvivo..dan pelbagai data lain dalam analisis. alhamdulillah soalan agak senang dan nak jawab agak payah. hurm. nak kata puas hati tak la sangat.cuma lega cket. terasa ringan kepala ni. mendapat pula berita terplih dengan kem anjuran hepa. tension sungguh.. macam ne nak balik dari pahang ke sini. dah la sesi petama tu. ada2 je hepa ni. rasa nak bom jugak.

pautan longgar..

hum..akhir2 ini banyak yang dah berubah..perihal JG. hurm.. kebelakangan ini, asyik mengulang ceramah ust tuan ibarahim tuan man, bertajuk hakikat perjuangan. menitis air mata bila mengimbas kembali perjalanan perjuangan yang tak seberapa ini. masalah peribadi melenyapkan segala. adakah ini tapisan dari allah dalam lingkungan ansorullah. bak kata ust tuan, ujian yang allah timpa pelbagai untuk hambanya yang berjuang dijalannya,adalah sebagai tapisan dalam perjuangan ini. terkontang kanting tanpa sebarang skop. diikutkan rasa hati..matilah.. makin lama bertapak disini..makin berlumpur.. pautan makin rapuh. ramai yang berjalan mara ke hadapan meninggalkan yang seakan tergelincir. nampak lurus dan teguh berdiri. tetapi teguhnya sudah goyah dan makin mara ke tebing.. allahurabbi.. jangan diuji dengan perkara yang tak tertanggung hambaMu ini lalui. katanya murabbi yg sanagat dikagumi ini. WALA' adalah terima sebarang keputusan dalam keadaan kita tak suka. cukup payah.payah cukup2. kalu suka xperlu la wala'. setiap perkara ada hikmah.mungkin kerehatan ini sebagai muhasabah hambanya dalam merenung kembali setiap amal yg telah dilakukan . adakah debu bertebangan?emm.payahnya tuan puan..namun itulah asas dalam ummah.

seadanya..

susah juga ye bila banyak berdiam diri.kena fitnah sana sini. masih berdiam.langsung tidak buka pekung didada. adakah diam bermaksud salah?lemah? rasanya itu lebih baik dari bercakap sana sini dan menambah2 dosa yang allah nak bagi pahala. sakit juga bila berlaku sesuatu peristiwa berkait dengan kehidupan,akibatnya segalanya telah berubah 100%. hilang sudah samada ats dasar ukhwah..perjuangan..semua tak bermakna. bimbang juga sebenarnya jika dinilai oleh orang lain. sekarang ni banyak sanagat berlalu fenomena menilai insan " orang tak berapa suka ke dia.." "dia tak kuat lagi tu.." "saya tak berkenan sangat ngan perangai dia" .. hurm..pandnagan manusia ni sangat berbisa.. terasa insaf pula.hu2..selama ni pernah juga asyik memberi komen je tentang orang lain. dah berazam dah tak nak dah cara hal rumahtangga jiran blog n kelas. tegur bila kemaksiatan berlaku. hal2 remeh..biarkanlah.. xsemua perkara baik orang suka.. mengharapkan keadaan akan seadanya akan kembali normal. terlalu merindui ketenangan dan semangat kebahgiaan. warnai kehidupan orang lain dengan hadirnya kita.. alangkah!!! jika dia tahu kita dah selesai perkara yang lepas. erm..namun itula manusia.susahnya nak dibawa berbincang.jarang fikir perasan orang lain.. the END.

STUDY..STUDY...STUDY..FOKUS2... hset xbw. sis ada kat libry..hokey..pandai2 la cari..huk2..

2 ulasan:

HaDi berkata...

Salam...

Duk tgh exam dirunsingkan dgn masalah...
igtkan fasilitator takde masalah...tp ade masalah jgk,,,hehe...
masalah itu tarbiyah dari tuhan..kerana kehidupan itu sendiri adalah tarbiyah..gaye motivator,,,huhu
Semoga berjaya dlm exam...

nadya solahuddin- "mengukir rasa hati disini" berkata...

ye doh syeikh..tarbiah dari tuhan ni hok hebat skali..masalah yg manusia..hurm..enta pon doa2 la ye ke ana..ade la gaye cket..nak jugak dier..syukran kathir