21 Dis 2011

resepi dapur mak.aku

salam sayang buat diri saya.. dan salam buat semua..

sebelum mengorak langkah melaghoo2kan ukhwah disini..saya mengucapkan kepada diri saya yang disayangi dahulu..hooreaayy.. :
1) exam dah xlama oii
2) pepandai la atur jadual study
3) asement ade satu lagi tak antar oii
4) oleyy..(maksudnyer??)
5) istigfar dulu (takot ler terkata kan..)

5) jom kita belajar resepi...dari dapurmakaku.com

ini cara nak buat "bubur butiq nangka" bahasa ibunda saya beginilah..kalo bahasa luar planet tu xtau la kan..aapepon..jom ler..mudah2 je..sediakan terus periuk atas dapur tu..

pertama dan selama2nya.. namanya adalah mrs kapoor.. kapor yang orang makan ngan sireh ni lah.. ambik piring kecik.. masukkan 2sudu penuh kapoor pah2..penyekkan dengan sedikit air..dalam 3 sudu air..biar jadi putih dan rata.. ok..biarkan seketika..jom kita pi tengok seterusnya



ni namanya tepung pulut..hurm..macam2 boleh buat.. mak kata..orang dulu2..jemur beras pulut ni..mesin..tumbuk..jemur lagi..biar jadi halus..oleh kerana kita orang sekarang..pi la beli kat kedai runcit..banyak ada dan boleh pilih2..actly the best.. yang nilah..hang pa toksah gatai pi cari yang luar planet nih..gunakan satu plastik tepung ni ye..


okeyh.. seterusnya..bahagikan kepada dua mangkuk ayun..sebab nak buh warna kan... saya buat dua warna..makan guna pewarna hijau dan merah.. campurkan pewarna dalam suku cawan air..dan gunakan untuk membuah doh bersama air kapoor tadi.. masukkan air sikit-sikit je..dalam adunan tepong..jangan sampai cair..biar boleh jadi macam ala-ala tanah liat..untuk keraskan sedikit campurlah tepong gandum 2sudu sebelum start membuat doh tadi..


taraa..jadilah macam ni..pah2.. cubit cket2..bentukkan ia jadi seperi butir@biji nangka..pah2 sebelum tu..panaskan dulu air dalam periuk sehingga mengelegak..baru masukkan butir2 ni...


jadilah comel macam nih..jangan angkat selagi tidak timbul dipermukaan..


pah2..sesambil tu..boleh la gunakan semangkuk ayun santan, 2 kerek manisan, 1 senduk gula ke dalam periuk lain untuk buat kuahnya.. seusai menggelegak..masukkan biji2 yang telah timbul tadi..ke dalam adunan ini..fuuhhhhh.. tadaaaaa...dah siap :)



saya dan selamat makan dan mencuba..anda selamatkah? nak tahu selamat atau tidak.. jom mencuba resepi petang2 saya setelah berdating dengan bonda saya yang tercinta (tunjuk rajin ni tgh bodek nak calon menantu nih..kikih)

last untuk petang ni..jom kita muhasabah sedikit pesanan tuan guru.. risau esok kita masih ada untuk malaikat kejutkan? .. jom tazkiyyatunnafs...

Pesan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat: “Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kpd Allah. Sebagai tanda terima kasih krn mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kpd Allah. Kemudian tidurlah. Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (cth beristighfar, bertahmid & sbgnya). Kemudian malam kedua & malam ketiga pun begitu juga. Kita bimbang malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita”

Tiada ulasan: