14 Ogo 2010

~segengam tabah dalam ibtila' ~


salam ramadhan kareem..

ibtila' ...

alhamdulillah..diberi taufiq dan hidayah dalam menjalani ibadah seharian.. moga2 shbt2..umat islam sekalian sentiasa istiqamah dalam ibadah dan amal islami...ku doakan juga kesihatan yang berpanjangan dan nikmat iman dan islam kepada sahabat tercinta.. kak nurhayah razali.. yg semakin hari semakin kritikal keadaannya..semalam bersama sahabat pergi ziarah ke hospital..selepas mendapat berita.. saluran punci kencing mengecut n xdapat buang air kecil dan telah dimasukkan tiub.. ya rabbi.. luruhnya hati ni bila menghadap muka sahabat yang diuji dengan begitu berat.. diiringi tangisan selepas meninggalkannya.. mungkin begitu sedih..dirinya xdibenarkan puasa lagi setakat ni..minta kalian doakan..

Alloh Subhannahu wa Ta’ala memerintahkan hamba-hambaNya senantiasa ber-do’a. Firman Alloh Subhannahu wa Ta’ala, yang artinya: “Dan Tuhanmu berfirman: “Berdo’alah kepadaKu, niscaya akan Kuper-kenankan.” (QS: Al-Mukmin: 60). “Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkanku .” (QS: Asy- Syu’ara: 80).

Nabi shallAllohu ‘alaihi wasallam biasanya meletakkan tangannya pada tubuh orang yang sakit seraya berdo’a, yang artinya: “Ya Alloh Tuhan segenap manusia, hilangkanlah sakit dan sembuhkan-lah, Engkaulah Yang Maha Penyembuh, tiada kesembuhan kecuali dengan penyembuhanMu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.” (Muttafaq ‘Alaih).

beberapa hari yang lepas juga..keluar ke bandar u membeli sedikit barang keperluan.. tetiba dalam pejalanan dikampung cina kat bandar..xcident berlaku..kami terlanggar van barang..terkejut..terkesima.. " hoi..xtengokka xlepas tu" satu jerkahan dari seorang pakcik.. muka driver dah pucat..ana sendiri..dah blurr.. kereta kami undo..n bila nak pusing kali kedua.. terlanggar sekali lagi.. :( .. "oi..pandai bawa keta ke tidak??" apek cina pula datang marah2..memang dah gelap satu dua..istigfar banyak2.. n bleh lalui.. terus kami "xpandang belakang dah" apa nak jadi..jadilah.. satu hal lagi nak bagitau tuan punya keta sewa.. kemek juga bahagian depan.. semalam setelah berbincang dengan pemilik keta yang begitu bagus dalam meraikan tetamu..siap ajak kami berbuka puasa sekali.. ya rabbi..betapa kelakuan mereka yg begitu menghormati kami walau buat salah.. dalam pebincangan yg akhirnya membawa kata putus..kami bayar sekadarnya la..dari sepatutnya beratus gak.. subahanallah.. dulu xcident motor..langgar anak orang.. sekarang kereta pula..mujur cket.. macamne nak ambil lesen balik ni.. lesen L motor dah burn 2bulan lepas..memang dah xbleh bawak..asyik teringatkan xcident motor.. ya allah.. bagi kekuatan u hambaMU ini..

kesabaran teruji lag..dengan karenah kedai potostat..lain yg diminta..lain yg dibuatnya..pah2 tulisan xterang..banyak rosak.. harga yg sepatutnya rm2.50 jadi 3.70.. sape tak senget kalu camni..dahla potosotat banyak.. memang pahala u part sabar sebulan habis pada hari tu je.. mujur la sahabat yg uruskan.. kalu ana pi tu..maunya kecoh satu tok jembal..astagfirullah.. bulan yg betul2 menguji sikap sabar..

beberapa teguran untuk adik2 yg tersayang..moga2 insan yg dhaif ini sentiasa muhasabah diri..xterniat u menegur silap sesiapa..cuma kadangkala tanggungjwb u mengelak dari fitnah yg mungkin xsedar akan mudaratnya. maafilah segala silap dan salah "sis" ..bukan mudah menjaga lidah..bukn mudah menepis nista.. hanya pada allah "sis" serah segala urusan.. asif jiddan2..

Wahai Allah jauhkanlah dari kami kegundahan dan kesedihan, kami berlindung kepadaMu dari gundah dan sedih, kami berlindung kepadaMu daripada sifat takut dan sifat kikir , kami berlindung kepadaMu daripada himpitan hutang dan segala penindasan, kami berlindung kepadaMu dari segala musibah. Wahai Yang Maha menyingkap musibah menjadi rahmah , wahai Yang Maha menggantikan kesulitan dengan kemudahan , wahai yang maha menerbitkan matahari dari kegelapan malam, terbitkan rahmat dan pengampunan pada hari-hari kami dan tiada pernah terbenam sampai kami berjumpa denganMu di hari perjumpaan, wahai yang maha memanggil setiap hambaNya menuju kedekatan dan ridhaNya .

Rabbi Rabbi..pastikan siang dan malam kami dilewati dalam keluhuran, perbaiki keadaan kami yang masih dalam kehinaan angkat menuju keluhuran , yang dalam keluhuran tambahkan dalam keluhurannya. Ya Rahman Ya Rahim kumpulkan kami dalam cahaya keluhuran dunia dan akhirah, muliakan kami dengan kemuliaan ;

Tiada ulasan: