28 Dis 2012

cantikkan solat anda

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Allah berfirman ,
يَآأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ
“Hai orang-orang yang beriman jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.” (QS. Al-Baqarah: 153)

Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, Rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku!!!
Setelah selesai sedikit breafing tentang teori solat. selepas tu praktikal tayammum menggunakan bedak. fuyyo.. wangi.. habis satu badan..berbedak. seronok nenek2!!
"Ibu..ibu..boleh ye mulakan dengan berdiri tegak..." bangunlah 3 orang nenek yang belajar untuk praktikal solat. kejadian berlaku di surau Alfalah jalan kebun pada 25 disember. hamba yang hina ini pon masih dalam pembelajaran juga. seramai 10 orang yang ada dalam kursus solat anjuran masjid yan ditaja oleh JAIS. 
"nak..betul ya nenek berdiri begini, tangannya disini? " soal seorang nenek yang sudah melaraskan soffnya. saya lebih gemar membahasakan diri mereka ibu.
"betul dah tu ibu..oke ye.. berdiri tegak adalah rukun..bla..bla..blaa"
"kalau kaki nenek sakit, xboleh berdiri mcm itu, batal ke solat nenek? "
"tak ibu, sekadar kemampuan kita..mampu berdiri, buat sekadarnya.."
begitulah kesungguhan para ibu-ibu, nenek yang dirahmati Allah s.w.t, rasa insaf dalam diri bila bersama generasi warga emas. kita yang muda mudi ini belum tentu mendalami majlis ilmu dan berusaha memperbaiki.
"oke..kita check bacaan alfatehah" .. alhamdulillah, semua sudah betul bacaan dan sebutannya " nenek nonton tv hijrah.. ust don.." bila ditanya belajar dengan siapa. sesekali rancangan tersebut sebagai panduan. bermanfaat untuk semua.femes u ye ust.don ^^, .. belajarlah walau bagaimana cara sekalipun.
"nak..cincin ni,,jangan letak merata..kan hilang.. cincin tunang nak?" 
"hee..xdelah ibu, cincin keselamatan.." kih2.. seterusnya.. si ibu berbahasa jawo... gue nggak faham.. hampir 70% mereka bercakap jawo sesama mereka.. adeshh.. tetiba rasa "terdiam"..begitulah pengalaman.. 
*dalam surah al maa'un..ada menjelaskan tentang orang yang lalai dalam solatnya.. celakalah!! maka berhati-hati dalam menunaikan solat.Moga Allah merahmati kita!!
** RINDU MYMOM..HUKS.. terengganu sudah banjir.. bagaimana keadaan mereka.!!

Tiada ulasan: