4 Dis 2010

berhijrah sekalipun sukar


Allahurabbi..pemilik hati..yg memberi hati dan menjaga hati..
salam dan selawat pada rabbi. sedang menunggu kedatangan my bro..(^_^)V

hampir sudah semua umat islam muzakarah..diskusi..maal hijrah.lagu pon dah semakin rancak menati ketibaan satu muharram.hijrah..berubah ke arah kebaikan.semestinya.meminjam kata2 syeikh hadi"berhijrah sekalipon sukar" memang sukar syeikh.. seronok dengan nikmat dunia ni.. ada sahabat memesan satu hadis "ingatlah ALLAH diwaktu lapang..ALLAH akan ingat kamu diwaktu susah" sangat benar. namun hambanya yang tidak tahu bersyukur,nikmat yang ada disia2kan. tahu sesuatu tetapi buat2 tidak tahu. moga sebagai umat islam. islah diri, hiasi peribadi dengan akhlak terpuji. perbaiki azam lepas yang tidak terlaksana dan mulakan azam yang baru untuk perubahan yang jitu..muslim mukmin yang muttaqin iallah. takbir!!!

pesan buat diri sis terutama :

hiduplah sebagaimana yang diingini,buatlah apa sahaja yang dikehendaki namun biarlah lebih baik dari semalam. sebagai hamba,sebagai manusia biasa jadilah hamba yang tahu bersyukur pada kurniaanNYa. teganya kaki ini ingin melarikan diri ke suatu tempat. namun doa rabithah itu yang mengikat. hakikat perjuangan> pada orang mampu faham erti perjuangan. moga medan tarbiah mampu "tazkiyatusnafs" "uzlah nafsiah" . mendidik diri dalam mendidik orang lain sangat bermakna. apa yang kita kata pasti kita akan buat. moga2 ALLAH melindungi hambanya ini yang selalu lemah dan lesu bila hadirnya "sesuatu" .

Allah s.w.t menjelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud:

'Dan berpegang teguhlah kepada Tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai berai, dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu) lalu Allah menyatukan antara hati kamu (hingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Kamu dahulu berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran) lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (melalui Islam). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya supaya kamu mendapat petunjuk hidayat-Nya'

(Ali ‘Imran:103)


salam maal hijrah~

2 ulasan:

HaDi berkata...

Salam...

Mana boleh pinjam2...
Kena ada royalti...huhu

Nurul Iman "Yakinlah Allah Kan Ada ^^," berkata...

w,slm..
berkira gop ngan ana ye..huhu..